top of page

"In ieder van ons schuilt een Brandon"

Regisseur Zephyr Brüggen ziet Brandon’s Voyage als een reis tussen werkelijkheid en verbeelding. De zoektocht van de monnik Brandon naar het paradijselijke eiland is meer dan een middeleeuwse legende. Het is een spiegel voor onze eigen verlangens. ‘Ik zet mensen aan in plaats van uit.’

Zephyr-Bruggen.jpg

Interview Gerrit-Jan KleinJan

 

Is de reis van Brandon een oud verhaal? Nou, het is maar net hoe je het bekijkt, zegt regisseur Zephyr Brüggen. Brandon staat volgens haar dichterbij ons dan we misschien op het eerste gezicht denken. “Ik meen dat er een Brandon in ons allemaal schuilt. Brandon is een mens met een verlangen. Hij is een persoon die een visioen krijgt, een ideaal voor ogen heeft, en dat jaagt hij na. Sterker nog, hij krijgt anderen zover om met hem mee te gaan.”
 

In Brandon’s Voyage komen elementen terug die Zephyr Brüggen (1994) vaak in haar werk gebruikt: het verleden, de toekomst, de dood. Veel personages die ze als regisseur op het podium zet, zijn aloude archetypes, zo stelt ze. Ook Brandon is zo’n oerfiguur.

 

Een archetype is een universeel symbool dat gedrag en karakter weerspiegelt. Welk archetype is Brandon?

“Brandon is het archetype van de ontdekkingsreiziger. Hij is een soort Odysseus die over de wereld zwerft. Door rond te dwalen kom je op plekken waar het er anders aan toegaat dan bij jou thuis. En het leuke van ontdekkingsreizen is dat je daardoor juist iets leert over thuis en over jezelf, juist door geconfronteerd te worden met allemaal andere dingen. Als je terugkomt dan heb je op het gewone, het alledaagse, een nieuwe blik.”

 

Hoe krijgt dit alles vorm bij Brandon?

“Brandon is monnik en hij gaat eropuit. Hij maakt een reis in zijn hoofd. Hij wordt daarbij gedreven door een visioen van het paradijselijke eiland van Tir-Nan-Og dat ook wel het Isle of the Ever-Blessed heet. Of hij daarmee iets over zichzelf leert? Misschien is het bij hem wel meer dat hij hoopt en verlangt dat er iets paradijselijks op aarde te vinden is?”

 

Wat betekent dit dan?
“Ik vind het een interessant idee dat het paradijs een plek is die je kan bereiken met een boot, een plaats op onze eigen wereldkaart. Het paradijs is een idee, de hoop op een betere toekomst waar de dood niet bestaat en de bomen altijd vrucht dragen, maar volgens de redenering van Brendan is het ook een concrete, materiële plek. Het idee dat er een plek is op de wereld waar dingen beter zijn is denk ik heel herkenbaar voor veel mensen. Dat je wilt ontsnappen uit de grauwe, grijze werkelijkheid van alledag. Dat je dus op zoek gaat naar een plek waar het mooier is, beter. Dat je het gevoel hebt dat je weg moet van hier, in het echt of in je verbeelding. Dat gevoel is heel herkenbaar. Daarmee is Brandon iemand die ook op ons lijkt.”

 

Jij noemt Brandon ook een verbinder.

Nou, Brandon is oud, hij ligt op sterven, en hij krijgt zijn broeders zo gek het comfortabele leven in het klooster te verruilen voor de gevaren van de zee. In de tekst van George MacKay Brown, waarop het libretto is gebaseerd, zeggen ze allemaal ‘waarom moeten we nou op een schip? We hebben het hier toch goed?’ Brandon zegt dan ‘nee, elders is het nog beter, we moeten op zoek naar de Isle of the Ever-Blessed.’

 

Het is niet duidelijk of het een echte reis is of een reis in de verbeelding van Brandon. De laatste optie heeft jouw voorkeur, waarom?

“Ik denk dat het een reis in zijn hoofd is, omdat dat de spannendste regiekeuze oplevert. Want het is makkelijker om realistisch te zijn op het toneel dan om de verbeelding aan te spreken.”

 

Kun je dat uitleggen?

“Voor verbeelding, daar moet het publiek zelf werk voor verzetten. Een realistische reis, dat beeld je natuurlijk makkelijk uit: gewoon met een boot, monniken met hun pij en water. Dat maakt het allemaal ook platter, minder dubbelzinnig. Het is interessanter als een verhaal veel meer kan zijn. Maar dan moet je het toneelbeeld wel anders aanpakken. Dus als er in de tekst staat, we stappen op de boot, dan kies ik ervoor om niet letterlijk een boot te tonen, maar een boot te suggereren. Bijvoorbeeld door het koor als geheel bepaalde bewegingen te laten maken.”

 

Je wilt de verbeelding aanspreken. Waarom is dat volgens jou zo belangrijk?

“Kijk, in een film zoomt de camera in of uit. Op die manier vertelt de camera waar je naartoe moet kijken. In het theater mag je zelf weten of je naar links of naar rechts kijkt, of je je ogen dicht doet, zelfs of je wel luistert. Het is eigenlijk een democratischer vorm. Je bent namelijk je eigen camera. Ik vind het erg fijn als mensen autonoom zijn in wat ze kunnen zien en doen. Dat trek ik verder door. Door de dingen niet letterlijk te laten zien, zaken open te laten op het podium, moet het publiek zelf gaan invullen wat het zou kunnen betekenen. Ik wil niet dat mensen veilig op het rode pluche achterover gaan leunen, maar dat zij mentaal bezig zijn met wat er gebeurt op het podium. Zo zet je mensen aan in plaats van uit.”

 

In een kooropera speelt het koor de hoofdrol, dus geen solisten die aria’s zingen. Heeft dat gegeven voor jou ook een extra betekenis?

“Het koor moet één lichaam zijn op dat podium, dat vind ik heel belangrijk. Het koor speelt de hoofdrol. Ja, er lijkt een uitzondering te zijn, en dat is Brandon. Zijn stem hoor je er af en toe tussenuit. Maar hij maakt altijd onderdeel uit van het grotere geheel. In die zin is hij echt een monnik die het principe gelijke monniken, gelijke kappen huldigt. De groepsdynamiek is dan ook een belangrijk uitgangspunt voor mij. De leden van de groep zijn van elkaar afhankelijk. Zij vormen een collectief lichaam dat gezamenlijk beweegt. Die gedachte is mijn startpunt. Vergelijk het met een zwerm spreeuwen. In zo’n groep gaat het ook niet om de individuele spreeuw, die valt niet eens op. Maar het gaat echt om het grotere geheel dat de enkeling overstijgt.”

Bestel nu tickets voor
Brandon's Voyage:

  • Kerst met Jane Austen
    Kerst met Jane Austen
    za 20 dec
    Bibliotheek Neude, Utrecht
    20 dec 2025, 16:30 – 17:30
    Bibliotheek Neude, Utrecht, Neude 11, 3512 TA Utrecht, Nederland
    Klassieke én moderne Christmas Carols in de Bibliotheek Utrecht!
  • Carte Blanche II | Amersfoort
    Carte Blanche II | Amersfoort
    Meerdere datums
    vr 20 mrt
    Johanneskerk Amersfoort
    20 mrt 2026, 20:15 – 21:45
    Johanneskerk Amersfoort, Westsingel 30, 3811 BB Amersfoort, Nederland
    Een vervolg op het beproefde concept: een selectie uit het persoonlijke wensenlijstje van Next-zangers!
  • Nachklänge
    Nachklänge
    Meerdere datums
    za 20 jun
    Locatie wordt later bepaald
    20 jun 2026, 20:15 – 21:45
    Locatie wordt later bepaald
    19e en 20e eeuwse koormuziek uit Duitsland en Scandinavië
  • Brandon's Voyage | Amsterdam
    Brandon's Voyage | Amsterdam
    Meerdere datums
    zo 23 nov
    Museum 't Kromhout Amsterdam
    23 nov 2025, 20:30 – 21:30
    Museum 't Kromhout Amsterdam, Kruithuisstraat 25, 1018 WJ, Amsterdam
    Een kamerkooropera over de epische zeereis van de abt Brandaan
  • Écoutez tous! | Utrecht
    Écoutez tous! | Utrecht
    Meerdere datums
    za 14 jun
    Pieterskerk Utrecht
    14 jun 2025, 20:15
    Pieterskerk Utrecht, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht, Nederland
    Muziek over schepping en verwoesting, over begin en eind, over aanklacht en genade.
  • La voix du bien-aimé | Amsterdam
    La voix du bien-aimé | Amsterdam
    Meerdere datums
    zo 23 mrt
    Orgelpark, Amsterdam
    23 mrt 2025, 14:15
    Orgelpark, Amsterdam, Gerard Brandtstraat 28, 1054 JK Amsterdam, Nederland
    Een muzikaal spel van kleur en licht, galmend tegen de gewelven van de grote kathedralen, met Franse muziek voor koor en orgel uit de 20e eeuw.
  • A Ceremony of Carols
    A Ceremony of Carols
    za 21 dec
    Pieterskerk Utrecht
    21 dec 2024, 20:15
    Pieterskerk Utrecht, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht, Nederland
    Op de kortste dag van het jaar luidt Kamerkoor NEXT samen met harpist Beate Loonstra de feestdagen in met een concert waarin kerstmuziek van Sweelinck, Bach en Britten centraal staat.
  • Kerst met NEXT en Welkom in Utrecht
    Kerst met NEXT en Welkom in Utrecht
    vr 20 dec
    Herculeshoek Utrecht
    20 dec 2024, 20:00
    Herculeshoek Utrecht, Herculesplein 5, 3584 AA Utrecht, Nederland
    Kamerkoor NEXT organiseert een gratis toegankelijk kerstconcert in samenwerking met stichting Welkom in Utrecht.
  • Gishera | Nacht - Amsterdam
    Gishera | Nacht - Amsterdam
    Meerdere datums
    za 09 nov
    Waalse Kerk Amsterdam
    09 nov 2024, 20:15
    Waalse Kerk Amsterdam, Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam, Nederland
    Kamerkoor NEXT en doedoek- en kavalspeler Raphaela Danksagmüller gaan op ontdekkingsreis door de rijke muzikale traditie van Armenië.
  • Kanon Pokajanen met live video art | Haarlem
    Kanon Pokajanen met live video art | Haarlem
    Meerdere datums
    za 22 jun
    22 jun 2024, 20:30
    Oosterkerk PKN, Zomerkade 165, 2032 WC Haarlem, Netherlands
    Arvo Pärts indrukwekkende boetepsalmen met live videokunst door Carolien Teunisse
  • Tapetenblume
    Tapetenblume
    Meerdere datums
    zo 24 mrt
    Waalse Kerk Amsterdam
    24 mrt 2024, 15:15 – 16:45
    Waalse Kerk Amsterdam, Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam, Nederland
    In Tapetenblume schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw.
  • Kerst met Kamerkoor NEXT
    Kerst met Kamerkoor NEXT
    za 23 dec
    Bibliotheek Neude
    23 dec 2023, 19:30 – 20:30
    Bibliotheek Neude, Neude 11, 3512 AE Utrecht, Nederland
    Luid de feestdagen swingend in met dit gratis toegankelijke kerstconcert van Kamerkoor NEXT!
  • Verdi's Quattro pezzi sacri met het Nederlands Philharmonisch Orkest
    Verdi's Quattro pezzi sacri met het Nederlands Philharmonisch Orkest
    Meerdere datums
    ma 27 nov
    27 nov 2023, 20:15 – 22:00
    Het Concertgebouw, Amsterdam
  • Llanto de la guitarra
    Llanto de la guitarra
    Meerdere datums
    za 24 jun
    Stadsklooster Utrecht
    24 jun 2023, 20:15 – 22:00
    Stadsklooster Utrecht, Kanaalstraat 198, 3531 CP Utrecht, Nederland
    Kamerkoor NEXT verkent samen met gitarist Stefan Gerritsen uitdagende hedendaagse muziek waarin de veelzijdige kracht van de stem samensmelt met de uitroepen van de gitaar
  • Dag van de Componist
    Dag van de Componist
    za 17 jun
    Stadsklooster Utrecht & Hoog Catharijne
    17 jun 2023, 15:00 – 17:30
    Stadsklooster Utrecht & Hoog Catharijne
    Geniet van een voorproefje van Llanto de la guitarra en kom luisteren naar een bijzondere openbare repetitie en een pop-up concert in Hoog Catharijne!
  • NEXT on tour: Chœur Azimuts
    NEXT on tour: Chœur Azimuts
    Meerdere datums
    zo 30 apr
    Couvent des Dominicains, Lille (FR)
    30 apr 2023, 16:00 – 17:30
    Couvent des Dominicains, Lille (FR), 7 Av. Salomon, 59800 Lille, Frankrijk
    Kamerkoor NEXT gaat op tournee door België en Frankrijk!
  • Silence | Amersfoort
    Silence | Amersfoort
    zo 19 mrt
    Johanneskerk
    19 mrt 2023, 15:30
    Johanneskerk, Westsingel 30, 3811 BB Amersfoort
    Welke betekenis heeft stilte in een tijd waarin alles in beweging lijkt te zijn? In aanloop naar de paastijd verkent Kamerkoor NEXT met Silence de relatie tussen muziek en stilte met werken van o.a. Messiaen, Poulenc, De Leeuw en Beljon.
  • Silence | Utrecht
    Silence | Utrecht
    vr 17 mrt
    Pieterskerk
    17 mrt 2023, 20:15
    Pieterskerk, Pieterskerkhof 5, 3512 JR Utrecht
    Welke betekenis heeft stilte in een tijd waarin alles in beweging lijkt te zijn? In aanloop naar de paastijd verkent Kamerkoor NEXT met Silence de relatie tussen muziek en stilte met werken van o.a. Messiaen, Poulenc en De Leeuw en Beljon.
bottom of page