

zo 24 mrt
|Waalse Kerk Amsterdam
Tapetenblume
In Tapetenblume schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw.
Tijd en locatie
24 mrt 2024, 15:15 – 16:45
Waalse Kerk Amsterdam, Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam, Nederland
Over het evenement
om het digitale programmablad te bekijken. Klik hier
In schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van de Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw. Van de overweldigende emotie van Mahlers grootse tot de satirische spreekkoren van Bergman en de abstracte van Schanderl: is een muzikale muurschildering die licht schijnt op een veranderende wereld.TapetenblumeIch bin der Welt abhanden gekommenTraumtänze Tapetenblume
Programma
| , | (arr. Clytus Gottwald) , | | Josef Gabriel Rheinberger Mis in es voor dubbelkoor Karlheinz Stockhausen ChoralDie Nachtigall Gustav Mahler Die zwei blauen AugenIch bin der Welt abhanden gekommen Erik BergmanVier GalgenliederHans Schanderl Traumtänze
Waar in de dubbelkorige mis van Rheinberger nog de warme klanken van de romantische Duitse muziekcultuur doorklinken, zijn in Mahlers liederen de eerste tekenen van een veranderende wereld hoorbaar. Het wereldberoemde , in arrangement voor zestien-stemmig koor van Clytus Gottwald, vertelt hoe de hoofdpersoon zich terugtrekt, verloren voor de wereld, om te ontsnappen aan het rumoer en de onrust om zich heen: een reactie op de razendsnelle technologische en maatschappelijke omwentelingen in het fin de siècle. Het woelen van de wereld waar mee eindigt blijkt een wrange voorbode van de daaropvolgende decennia. Ich bin der weltder Welt abhanden gekommenIch bin der Welt
Uit de 20e-eeuwse werken uit het programma, van Stockhausen, Bergman en Schänderl, doemt een nieuwe wereld op: een wereld waar de as van twee wereldoorlogen neerdaalt en het geloof in een goede afloop na deze wereldstorm verder weg lijkt dan ooit. De Finse Erik Bergman schreef vier spreekkoren op de avant-gardistische van de Duitse dichter Christian Morgenstern. Waar in deze absurdistische teksten van Morgenstern een loopje lijkt te worden genomen met de eindigheid van het aardse bestaan, weerklinkt in Stockhausens en de serieuze, soms strenge, vooroorlogse stervenstaal. De werken van Stockhausen zijn geschreven in zijn vroege jaren en tonen invloeden van de atonale compositietechnieken van Schönberg. Het laatste werk in het programma is een aangrijpende scherts, satire die grenst aan het serieuze: het abstracte van Hans Schänderl creëert met zijn polyritmiek en geluidseffecten een waar klankenpalet dat op het lijf van Kamerkoor NEXT geschreven is. Een stralende toekomst uit een ongewis verleden.GalgenliederChoralChöre für DorisTraumtänze
Andere data:
vr. 15 maart 2024, 20:15
Pieterskerk, Utrecht
zo. 17 maart 2024, 15:30
Oude Kerk, Soest