zo 24 mrt
|Waalse Kerk Amsterdam
Tapetenblume
In Tapetenblume schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw.
Tijd en locatie
24 mrt 2024, 15:15 – 16:45
Waalse Kerk Amsterdam, Walenpleintje 159, 1012 JZ Amsterdam, Nederland
Over het evenement
Klik hier om het digitale programmablad te bekijken.
In Tapetenblume schetst Kamerkoor NEXT de stormachtige ontwikkeling van de Duitstalige koormuziek vanaf het einde van de negentiende eeuw. Van de overweldigende emotie van Mahlers grootse Ich bin der Welt abhanden gekommen tot de satirische spreekkoren van Bergman en de abstracte Traumtänze van Schanderl: Tapetenblume is een muzikale muurschildering die licht schijnt op een veranderende wereld.
Programma
Josef Gabriel Rheinberger Mis in es voor dubbelkoor | Karlheinz Stockhausen Choral, Die Nachtigall | Gustav Mahler (arr. Clytus Gottwald) Die zwei blauen Augen, Ich bin der Welt abhanden gekommen | Erik Bergman Vier Galgenlieder | Hans Schanderl Traumtänze
Waar in de dubbelkorige mis van Rheinberger nog de warme klanken van de romantische Duitse muziekcultuur doorklinken, zijn in Mahlers liederen de eerste tekenen van een veranderende wereld hoorbaar. Het wereldberoemde Ich bin der welt der Welt abhanden gekommen, in arrangement voor zestien-stemmig koor van Clytus Gottwald, vertelt hoe de hoofdpersoon zich terugtrekt, verloren voor de wereld, om te ontsnappen aan het rumoer en de onrust om zich heen: een reactie op de razendsnelle technologische en maatschappelijke omwentelingen in het fin de siècle. Het woelen van de wereld waar Ich bin der Welt mee eindigt blijkt een wrange voorbode van de daaropvolgende decennia.
Uit de 20e-eeuwse werken uit het programma, van Stockhausen, Bergman en Schänderl, doemt een nieuwe wereld op: een wereld waar de as van twee wereldoorlogen neerdaalt en het geloof in een goede afloop na deze wereldstorm verder weg lijkt dan ooit. De Finse Erik Bergman schreef vier spreekkoren op de avant-gardistische Galgenlieder van de Duitse dichter Christian Morgenstern. Waar in deze absurdistische teksten van Morgenstern een loopje lijkt te worden genomen met de eindigheid van het aardse bestaan, weerklinkt in Stockhausens Choral en Chöre für Doris de serieuze, soms strenge, vooroorlogse stervenstaal. De werken van Stockhausen zijn geschreven in zijn vroege jaren en tonen invloeden van de atonale compositietechnieken van Schönberg. Het laatste werk in het programma is een aangrijpende scherts, satire die grenst aan het serieuze: het abstracte Traumtänze van Hans Schänderl creëert met zijn polyritmiek en geluidseffecten een waar klankenpalet dat op het lijf van Kamerkoor NEXT geschreven is. Een stralende toekomst uit een ongewis verleden.
Andere data:
vr. 15 maart 2024, 20:15
Pieterskerk, Utrecht
zo. 17 maart 2024, 15:30
Oude Kerk, Soest